Detaljer


Design af ”stjernebilledet” begyndte i 1939, da Pan American Airways og Transcontinental & Western Air (senere TWA) udstedte et design krav om en 40-passager-fly til deres indenrigsruter.

Constellation-projektet blev udviklet som en fire motors civilt fly. Det blev den mest elegante og bestemt et af de mest succesfulde passagerfly nogensinde produceret af amerikanske industri.

Produktionen af den deraf følgende L-49 af Lockheed begyndte, men blev afbrudt af udbruddet af 2. Verdenskrig, hvor USAAF beslaglagde mindst 22 af flyene på samlebåndet og brugte dem til transport under krigen.

Produktionen af det nye passagerfly blev konverteret til C-69 militære version, som blev produceret indtil krigens slutning, hvor de civile passagerfly atter blev produceret.

856 Constellation’er blev bygget i løbet af produktionen mellem 1943 og 1958, men kun 21 blev bygget til USAAF specifikationer før krigens slutning (og ikke alle af dem blev taget i brug). Efter krigen blev alle eksemplar af C-69 solgt til civile aktører.

Civile varianter omfattede 48-81 passager L-649, der blev afløst i 1947 af de længere afstande L-749, og derefter ved 109-passager L-1049 Super Constellation i 1949. Den sidste af de "Connies" var den L-1649A Starliner, med en helt ny fløj og større brændstof kapacitet og rækkevidde.

Præsident Dwight D. Eisenhower fløj i "to" Constellations, opkaldt Columbine II og Columbine III. Columbine III blev "pensioneret" til museet i 1966.

Øgenavne: Connie; Po-One (US Navy PO-1 variant); Radome (US Navy WV-2 variant), Willie Victor (WV-2 Advarsel Star); Flying Speed Brake.

Prototypen af "Connie" tog ud på sin jomfrurejse den 9. januar 1943.


Denne "Windliner" havde sin første "prøveflyvning" den 29. december 2007 og den blev klar primo april 2009 for "rigtige flyvning".

Det har taget ca. 1 år til at udvikle "Windliner" fra idé til en næsten luftbåren "Windliner", gennem en masse test bl.a. vejr-test, materialevalg og teknologi løsninger.

Denne "Windliner" er lavet af plast med indbyggede solceller, for at få lys ind i kabinen, cockpit samt navigationslys på vingerne, når det bliver mørkt.

Når vinden blæser, vil "Windliner's" næse dreje i forhold til vinden, og de 4 propeller vil rotere, hvis det blæser nok :-)

Derfor er det muligt at se, hvorfra vinden blæser, også om natten på grund af lyset fra navigationslyset på vingespidserne. (rød og grøn).

Denne "Windliner" kommer i plast, spray malet i sølv farve og en fod med de 4 verdenshjørner klar til at "flyve".

God fornøjelse!

Vingefang på 54 cm,
Længde 48 cm,
Stander 60 cm

Hvis du gerne vil se en kort film om Lockheed Constellation kan vi anbefale følgende film hos Youtube : Lockheed Constellation.

Siden dannet på: 0.02 sekunder
18,028 Unikke besøg